...
Skip links

Lato czeka, a koszty rosną

Wakacje już się rozpoczęły, a pogoda za oknem przypomina nam, że lato trwa w najlepsze. Polacy cenią sobie wakacyjny wypoczynek, który może zredukować poziom stresu i znacząco poprawić jakość życia. Dlatego, ponad połowa z nas planuje wakacyjny wyjazd (56 proc.).

 

Wakacyjna gorączka

Dwóch na trzech Polaków planujących urlop robi to z wyprzedzeniem (61 proc.). Niemal trzech na czterech z nas spędzi wakacje z partnerem lub partnerką (73 proc.). Czterech na dziesięciu z dziećmi, a blisko co czwarty z przyjaciółmi lub znajomymi (24 proc.). Najwięcej Polaków za wymarzone miejsce letnich wczasów uważa rajską wyspę (40 proc.). Jednakże tylko 8 proc. z nas spędza urlop w takim miejscu. Najpopularniejszym wakacyjnym modelem są wakacje na plaży (37 proc.). Natomiast co trzeci z nas marzy o wakacyjnym zwiedzaniu miast, pełnych architektonicznych pereł (33 proc.). Co piąty chciałby odwiedzić egzotyczne miejsca (23 proc.).

Mimo to blisko co trzeci z nas w ogóle nie planuje wyjazdowego urlopu (28 proc.). Część z nas ma na uwadze, że wakacyjne wyjazdy to nie tylko odpoczynek i relaks, ale również niemałe koszty. Czy każdego jest stać na letnie wczasy?

 

Urlopowy portfel Polek i Polaków

Miejsce podróży, standard noclegu, czy preferowane atrakcje to główne czynniki, które znacząco wpływają na koszty urlopu. Wydaje się, że Polki i Polacy planują przeznaczyć na ten cel raczej niewygórowane kwoty. Co piąty z nas, deklaruje, że na wakacyjny wyjazd wydaje między 1001 a 2000 złotych na osobę (22 proc.). Niewiele mniej przeznacza kwoty między 2001 a 3000 złotych (18 proc.). Niespełna co dziesiąty z nas wyda między 3001 a 4000 tysiące złotych. Co ciekawe, tyle samo z nas zamierza zmieścić się w budżecie do 900 złotych na osobę. Ale to nie wszystko! Warto zauważyć, że średnio jesteśmy w stanie w tym roku wydać 4 354 złotych na letni wypoczynek.

Na co wydamy najwięcej? Polki i Polacy starają się dostosować swoje wakacyjne plany do realnych możliwości finansowych. Zdecydowanie najwięcej wydajemy na zakwaterowanie. Dla blisko połowy z nas najbardziej obciążająca finansowo jest rezerwacja pokoju hotelowego lub apartamentu (48 proc.). W dalszej kolejności znajduje się jedzenie na mieście (14 proc.) oraz transport – samolot, pociąg, komunikacja miejska itd. A skąd pieniądze na to wszystko? Blisko dwóch na trzech z nas gromadzi fundusze na koncie osobistym (58 proc.). Jedynie co ósmy odkłada potrzebne kwoty na rachunku oszczędnościowym. Jednakże nie brakuje osób, które pieniądze na ten cel wezmą z karty kredytowej lub wezmą w tym celu kredyt gotówkowy.   

 

Misja specjalna – walizka

Wśród polskich urlopowiczów większość pakuje się „na spokojnie” (80 proc.), co bez wątpienia sprzyja tworzeniu list artykułów, które należy ze sobą zabrać – robi tak blisko połowa Polaków (48 proc.). Tym samym, chcąc spakować wakacyjną walizkę nierzadko narażamy się na dodatkowe koszty. Na ten cel średnio przeznaczymy ponad 600 złotych. Zdecydowanie najczęściej kupujemy ubrania i odzież plażową (96 proc.). Ponad dwóch na trzech z nas zaopatruje się w kosmetyki do opalenia oraz kremy z filtrem chroniące przed promieniami UVA/UVB (61 proc.). Co więcej, ponad połowa z nas kupuje leki i opatrunki, na wypadek wystąpienia możliwych infekcji czy drobnych urazów (54 proc.).

Artykuły potrzebne na urlop najczęściej zamawiamy online, zachęceni atrakcyjną ceną konkretnego towaru (64 proc.). Do tej formy zakupów przekonuje nas również możliwość darmowej dostawy, niezależnej od wartości zakupów (56 proc.).

 

Dane pochodzą z badania zrealizowanego na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI) w dniach 22 marca-8 kwietnia 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. N = 1000.

Dane pochodzą z badania zrealizowanego na zlecenie Amazon.pl w dniach 17-24 maja 2024 r., z wykorzystaniem metody CAWI. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa Polaków w wieku 18-65 lat. N= 1016.

This website uses cookies to improve your web experience.
Zgoda na pliki cookie z Real Cookie Banner
Explore
Drag
Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.