W kontekście dynamicznych zmian, jakie zachodzą na rynku energetycznym i transportowym, coraz częściej mówi się o wodorze jako paliwie przyszłości. Choć jego potencjał jest ogromny, to wdrożenie tej technologii w skali globalnej wciąż napotyka różnorodne wyzwania. Jak wynika z dyskusji podczas panelu „Transport przyszłości: Jak zrównoważyć innowacje z ekologią?”, zorganizowanego w ramach Horyzontu IBRiS 2024, technologia wodorowa jest na początku swojej drogi, ale już teraz widać jej znaczący wpływ na rynek.
Jak zauważa Jakub Lubiński Dyrektor Działu Technologii Wodorowych ORLEN: „Dosyć często słyszę, że wodór to paliwo przyszłości. Dla mnie, jako osoby, która codziennie styka się z wdrażaniem wodoru w transporcie (…), jest teraźniejszością. Te rzeczy już mają miejsce. Zastosowanie wodoru jako paliwa alternatywnego odbywa się już od jakiegoś czasu”.
Współcześnie możemy obserwować rosnące znaczenie wykorzystania wodoru w transporcie publicznym. W Polsce istnieje już kilka stacji wodorowych, które zasilają autobusy miejskich flot, np. w Poznaniu. Mimo to, wodór – jako paliwo dla środków transportu – wciąż stanowi niewielki procent w porównaniu do elektrycznych alternatyw.
Eksperci podkreślają jednak, że technologia wodorowa ma ogromny potencjał, szczególnie w kontekście dekarbonizacji przemysłu. Jakub Lubiński zaznacza, że choć obecnie większość wodoru na świecie to wodór produkowany z paliw kopalnych, celem ORLEN jest rozwój produkcji wodoru niskoemisyjnego, pochodzącego z odnawialnych źródeł energii. Produkcja ta jest droższa, ale pozwala na realne zmniejszenie emisji CO2. Jak podkreśla Lubiński: „Łańcuch wodorowy i wdrażanie wodoru w transporcie się zaczęło. Jest na początku i wymaga budowy całego ekosystemu, który będzie oparty na źródłach produkcyjnych wodoru nisko, bądź zeroemisyjnego (…). ORLEN nie bazuje na wodorze z paliw kopalnych, jeżeli mówimy o zastosowaniu wodoru jako paliwa alternatywnego. Taka jest idea całego projektu”.
Czy wodór ma szansę stać się głównym paliwem przyszłości? Nasi rozmówcy są zgodni, że tak, ale droga do tego celu jest jeszcze długa i pełna wyzwań. Ważnym elementem tej rewolucji będzie rozwój infrastruktury – budowa stacji wodorowych, zwiększająca się liczba pojazdów napędzanych ogniwami wodorowymi, optymalizacja logistyki i magazynowania oraz budowa rurociągów, które umożliwią efektywną dystrybucję tego paliwa.
Partnerami tegorocznej edycji Horyzontu IBRiS 2024 byli: ORLEN, NASK, Monogo, PAIH, miasto Sopot oraz Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego.